Min utrustning

 

Det har kommit in mycket frågor det senaste om vad jag använder för utrustning och vilka objektiv och kameror jag rekommenderar. Jag kommer lägga upp en liten rekommendation i ett annat inlägg, nu ska ni få veta vad jag använder mig av :)



Min första systemkamera: 
En Canon EOS 550D - en superfin kamera som filmar i full HD och är supersnabb. Lärde mig mycket med den här kameran och jag har kvar den än idag, dock mest som semesterkamera/fulkamera då den har lite skavanker här och där. Har och är fortfarande jättenöjd med denna fastän jag inte använder den så ofta!


Min nuvarande kamera:
 
En Canon EOS 7D - köpte denna från NetOnNet år 2013 (tyvärr, ska aldrig köpa något där igen och rekommenderar ingen att göra det heller). Också en snabb kamera som filmar i HD och är jätterolig att använda, snäppet vassare i bildkvalitén tycker jag, men egentligen är det rätt lite som beror på kameran och väldigt mycket beror på gluggen. 


Mina objektiv:
Canon 70-300 f/4-5.6 IS USM - Ett väldigt välanvänt objektiv, köpt av en vän till familjen i USA på B&H. Jättenöjd med detta, superdupersnabb fokus och bra skärpa upp till 200mm, efter den brännvidden tycker jag bilderna blir lite kiliga. Har haft många roliga och givande fotograferingar med denna ♥




 
Canon 55-250mm f/3.5-5.6 IS - Ett objektiv jag använder när jag filmar och när jag ska åka iväg på något som gör att jag inte har möjlighet att ha med mig fler objektiv än ett. Då passar detta till det mesta, dock inget att hurra för bildmässigt, det blir bra när man filmar men sämre när man fotograferar tycker jag. Finns inte så mycket mer att säga om detta, det duger, ibland. Följde med 7D'n som kitobjektiv.



 
Canon 50mm f/1.8 - Ett objektiv jag köpte i panik efter att jag blev lurad av NetOnNet, hade från början ett objektiv jag älskade över allt annat (Canon 50mm f/1.2 IS USM) men när det då helt random gick sönder när jag använde det en dag och efter anmälan till ARN och eviga diskussioner med NetOnNet så fick jag inte tillbaka en enda krona för det och hade därför inte råd med ett likadant utan köpte detta ovan. Begagnat med ett UV-filter som sitter fast snett (sitter liksom inte i skårorna och går ej att få loss). Det ger fina bilder oftast, långsam fokus dock och säkert varannan bild blir suddig. Går inte att fota någon typ av rörelse med egentligen. Men funkar fint till att fota porträtt med.


Det var det jag har i kameraväskan just nu, utöver det har jag UV-filter till alla objektiv såklart! 
Anonym

Jag trodde du hade ett tele objektiv på 2,8. Du har ju fotat en hel del i ridhus har jag sett.

Svar: Jag har inget eget ännu, men jag får låna ett Tamron 70-200mm f/2.8 Macro av en supersnäll kompis :) Men jag har fotograferat med objektiven ovan i ridhus också, det ger inget optimalt resultat, men det duger till de syften jag fotograferat :)
Emma L. Gustafsson